Vlada Republike Slovenije je pred dnevi obelodanila nov predlog Zakona o osebni asistenci (ZOA), ki pa je sporen iz več vidikov. Na to je v spodnjem dopisu opozorila tudi naša predsednica društva Elena Pečarič. Predlog zakona, ki ga naše društvo zavrača v celoti, ker je v nasprotju z osnovnim principom MKPI in konceptom OA, si lahko v celoti ogledate in preberete TUKAJ.
Generalni sekretariat Vlade RS
Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Zadeva: Zakon o osebni asistenci – za obravnavo,
št. 0070-11/2023/641 z dne 9. 8. 2024, EVA 2023-261-0059
Predlogu zakona ostro nasprotujemo in ga v celoti zavračamo, saj nasprotuje osnovnim principom Mednarodne konvencije o pravicah invalidov (MKPI)!
Spoštovani,
navedeni zakon je bil dejansko kar dvakrat v javni obravnavi, a na številne pripombe in vsebinske izboljšave nikoli nismo dobili nikakršnih pojasnil, obrazložitev ali argumentacij. Resorni minister in pristojni direktorat sta bila popolnoma neodzivna. Na naša povpraševanja, kaj se z zakonom dogaja, smo prejemali odgovore, da je bilo ogromno pripomb, ki jih še vedno preučujejo. Na oba predloga smo se nemudoma odzvali ter podali konkretne komentarje, predloge in izboljšave v duhu spoštovanja posameznikove neodvisnosti, avtonomije, samodeterminacije in ohranjanja dostojanstva uporabnikov osebne asistence. To so vrednote, ki ločujejo osebno asistenco od drugih, morda na prvi pogled primerljivih storitev na področju socialnega varstva. Tudi sicer smo na pristojno ministrstvo večkrat poslali vsebinsko in finančno razdelane konkretne predloge za sistemske spremembe, ki bi odpravile anomalije in zlorabe , ki smo jim bili priče na terenu in v praksi (vse dopise, ki so naslovljeni na MDDSZ, hkrati pošiljamo tudi na elektronski naslov Ministrstva za finance in neosredno tudi ministru Klemnu Boštjančiču; zato so pojasnila, da ne vedo, kakšno je stanje oziroma nimajo informacij, izgovori). Kot prvi izvajalci osebne asistence v Sloveniji smo kmalu po uveljavitvi ZOA zelo hitro zaznali veliko nevarnost razgradnje samega koncepta osebne asistence in neodvisnega življenja. Prav tako smo zaznali pogoste konflikte interesov in netransparentno porabo finančnih sredstev. Ves čas smo opozarjali in sporočali anomalije, da bi prisilili odgovorne k ukrepanju, a se naše bojazni v najhujši možni meri materializirajo prav v tem predlogu zakona.
- Odgovornim in pristojnim na MDDSZ za področje osebne asistence očitamo izigravanje demokratičnih postopkov participacije, saj ta verzija predloga nikakor ni bila usklajena z nobenim od deležnikov, tudi ne s »pogajalsko skupino«. Predlogi v tej verziji zakona so bili namerno in načrtno skrivani pred zainteresirano javnostjo ter pred pristojnimi inštitucijami, kot so Svet za invalide RS, Zagovornik načela enakosti, Inštitut za socialno varstvo RS, invalidskim organizacijami itd.
- Drugi očitek pa je še hujši, saj nas predlagani zakon vrača v svinčene čase in medicinski model invalidnosti, ki je že zdavnaj preživet in pokopan, a pri nas se ga oživlja s perverznim sklicevanjem na MKPI. Skozi celotno besedilo predlaganega zakona je čutiti vračanje institucionale kulture in logike »oskrbe ali skrbi na domu« za invalide. Ustanavlja se t. i. Zavod za varstvo invalidov. Ne razumemo – kaj naj bi sploh pomenilo »varstvo invalidov«? Prav tako močno dvomimo, da predlagatelj razume in ve, kaj počne. Najbolj zastrašujoče pa je vračanje k medicinskemu modelu, ki razvršča posameznike glede na njihove diagnoze; ne ozirajoč se na njihove druge potenciale, okoliščine in ambicije.
Lep pozdrav,
strokovna vodja in predsednica društva YHD Elena Pečarič
Ljubljana, 8. november 2024